Is een console echt duurder op de langere termijn?

Door JaapN op donderdag 2 april 2015 14:12 - Reacties (36)
Categorie: -, Views: 4.770

Er gaan al jaren lang, sinds de release van de PS3 en Xbox 360, en nóg meer met de release van de Xbox One en PS4, dat een PC op de langere termijn goedkoper is. Ikzelf heb er al een filmpje op YouTube gezet die dit allemaal nader uitlegd. Die zal ik ook onderaan deze blog plaatsen.

Laten we beginnen:

We beginnen met de PS4, een console, de bundel die Grand Theft Auto 5 heeft.
Dat is 400 euro.
Dan hebben de meeste console gamers toch wel een extra controller. Dat is 55 euro, dit zorgt voor een totaal van 455 euro.
Laten we zeggen dat deze gamer een erg grote fan is van de Battlefield en Call of Duty franchise. En dat er in een generatie zo'n 6 delen uitkomen (1 per jaar). Meestal zijn ze direct bij de release 60 tot en met 70 euro. Ik ga dus uit van 60 euro.
60*6= 360, voor Battlefield, en nogmaals 60*6=360 voor Call of Duty.
Dit zorgt voor een totaal van 720 euro.
Alles bij elkaar is het nu 455+720= 1175 euro.

Maar Jan en alleman speelt natuurlijk niet alleen maar Battlefield en Call of Duty. Dus laten we zeggen dat hij 1 keer per jaar een (indie) game van 15 euro koopt. Dus 6*15 is 90 euro.
Nu hebben we een totaal van 1265 euro. En dan hebben we ook nog is Playstation Plus. Dit is 50 euro per jaar. Dus 6*50 is 300 euro. Intotaal hebben we nu voor de Console 1565 euro gedurende de 6 jaar (ongeveer een console generatie)

Nu gaan we bezig voor de PC. Bij de PCbuild reken ik geen Operating System of monitor mee, alleen het pure systeem.
We beginnen met een relatief simpele build:
- Intel Core i5 4460 ¤170,-
- Inno3D GTX 970 OC 4GB ¤335,-
- 8GB Crucial Ballistix Sport ¤70,-
- Gigabyte GA-B85M ¤65,-
- 1tb WDred HDD ¤65,-
- 128GB Crucial MX100 SSD ¤65,-
- Corsair Spec-02 ¤55,-
- Seasonic 550watt PSU ¤55,-
- CMstorm Devastator Combo ¤30,-
Totaal zorgt dit voor: ¤910,-

Dan hebben we de games, deze kerel, is net als onze andere gamer hierboven, een groot fan van zowel Battlefield als Call of Duty. Maar dan hebben games op de PC een heel groot voordeel: Ze zijn goedkoper, een heel stuk goedkoper. (Off-topic: Ik had CoD:AW 2 weken na de release voor 25 euro)
Ik ga uit van ongeveer 40 euro per game.
Call of Duty: 6*40 = 240
Battlefield: 6*40= 240
Dit bij elkaar is 480.
Nu hebben we een totaal van 1390 euro. Maar net als de andere hierboven, wilt deze ook wel is wat anders, dus deze haalt ook wat losse (indie) games deze gaan meestal voor 10 tot 15 euro per stuk.

Ik ga uit van 10 euro per stuk dus 6*10= 60 euro.
Dit zorgt voor een totaal van 1450 euro.
En dan heeft de PC natuurlijk geen online gaming kosten. Dus het uiteindelijke totaal voor de PC is 1450 euro.

Dus de uiteindelijke conclusie is dus dat de PC op de langere termijn goedkoper is dan de console.

Is a console really more expensive in the longterm, By Noobioh: https://youtu.be/JalCJ2KX3B4

Natuurlijk is dit niet hélemaal een eerlijke vergelijking. Niet iedereen koopt games direct bij de release, en niet iedereen speelt alleen maar CoD of BF. Dus eigenlijk kan ik beter zeggen dat de conclusie is, doe wat je zelf het fijnst vindt, de een vindt PC fijner, de ander de console. Dat hele "pc master race" gebeuren is soms wel grappig ja. (ikzelf maak er ook wel is een grapje over) Maar naast dat, is er geen "master race" als het op gaming aankomt. We zijn allemaal gamers, en dat is wat telt, niet op welk platform je gamet

Bedankt voor het lezen en een fijne dag verder! :)

Volgende: Elgato Gamecapture HD VS DXTORY VS Shadowplay 05-'15 Elgato Gamecapture HD VS DXTORY VS Shadowplay
Volgende: Even voorstellen dan maar. 03-'15 Even voorstellen dan maar.

Reacties


Door Tweakers user NightFox89, donderdag 2 april 2015 14:20

Lekker objectief. Je rekent voor de console wel retail/advies prijzen ipv werkelijke prijzen en bij de pc draai je ze om.

Zo heb je de meeste nieuwe console games op dag van release al voor onder de 50 ipv 60 a 70.

Daarnaast gaat een console al snel 7 jaar mee voordat je een nieuw model nodig hebt. Ik wil een PC gamer wel eens 7 jaar met dezelfde GPU doen. Daar kun je ook alweer snel een paar honderd euro bovenop tellen. Mijn GPU van 2007 trekt het al een paar jaar niet meer.

Playstation Plus durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee. Xbox Live echter heeft ook een adviesprijs van 60 per jaar, in de praktijk betaal je ergens tussen de 30 en 40 euro. Scheelt ook weer bijna de helft.

Ik blijf erbij, console gamen is onder aan de streep makkelijker en goedkoper. Er zijn slechts enkele spellen (RTS bijvoorbeeld) die zich niet lenen voor een console. FPS shooters daarentegen inmiddels wel, sinds Halo is er gewoon een goede besturing voor.

Door Tweakers user JaapN, donderdag 2 april 2015 14:24

NightFox89 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:20:
Lekker objectief. Je rekent voor de console wel retail/advies prijzen ipv werkelijke prijzen en bij de pc draai je ze om.

Zo heb je de meeste nieuwe console games op dag van release al voor onder de 50 ipv 60 a 70.

Daarnaast gaat een console al snel 7 jaar mee voordat je een nieuw model nodig hebt. Ik wil een PC gamer wel eens 7 jaar met dezelfde GPU doen. Daar kun je ook alweer snel een paar honderd euro bovenop tellen. Mijn GPU van 2007 trekt het al een paar jaar niet meer.

Playstation Plus durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee. Xbox Live echter heeft ook een adviesprijs van 60 per jaar, in de praktijk betaal je ergens tussen de 30 en 40 euro. Scheelt ook weer bijna de helft.

Ik blijf erbij, console gamen is onder aan de streep makkelijker en goedkoper. Er zijn slechts enkele spellen (RTS bijvoorbeeld) die zich niet lenen voor een console. FPS shooters daarentegen inmiddels wel, sinds Halo is er gewoon een goede besturing voor.
Ben ik ook helemaal mee eens, daarom heb ik ook eronder gezet dat het niet hélemaal eerlijk was. :)

Wat shooters betreft vind ik persoonlijk de PC fijner, maar de Console doet het inderdaad prima (ben zelf ook console gamer geweest, speelde vaak shooters (Halo, CoD en BF). Wat shooters betreft zullen de PC en de Console op een gelijke plek staan

Door Tweakers user Jeroenneman, donderdag 2 april 2015 14:27

NightFox89 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:20:
Lekker objectief. Je rekent voor de console wel retail/advies prijzen ipv werkelijke prijzen en bij de pc draai je ze om.

Zo heb je de meeste nieuwe console games op dag van release al voor onder de 50 ipv 60 a 70.

Daarnaast gaat een console al snel 7 jaar mee voordat je een nieuw model nodig hebt. Ik wil een PC gamer wel eens 7 jaar met dezelfde GPU doen. Daar kun je ook alweer snel een paar honderd euro bovenop tellen. Mijn GPU van 2007 trekt het al een paar jaar niet meer.

Playstation Plus durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee. Xbox Live echter heeft ook een adviesprijs van 60 per jaar, in de praktijk betaal je ergens tussen de 30 en 40 euro. Scheelt ook weer bijna de helft.

Ik blijf erbij, console gamen is onder aan de streep makkelijker en goedkoper. Er zijn slechts enkele spellen (RTS bijvoorbeeld) die zich niet lenen voor een console. FPS shooters daarentegen inmiddels wel, sinds Halo is er gewoon een goede besturing voor.
Als je de PC eenmaal hebt staan, kan het niet meer makkelijker.

Je kunt er alles op aansluiten, van TV tot 4K monitor. Je kunt welke controller dan ook aansluiten. Steam is geweldig voor het kopen van games, met regelmatig hele franchise packs in de aanbieding.

Door Tweakers user Utoka, donderdag 2 april 2015 14:30

Leuke vergelijking. En eens met bovenstaande comment.

Verder zou je tijd ook meekunnen nemen in je berekening. Dit kost namelijk ook wat. PS4 is uitpakken en spelen. Game pc vanuit componenten opbouwen kost tijd (dus geld) om in elkaar te schroeven. Eerlijker zou dan zijn om een prebuild systeem te kiezen (en dan gaat de prijs voor pc gaming waarschijnlijk iets omhoog)

Door Tweakers user Hann1BaL, donderdag 2 april 2015 14:30

Daarnaast moet je bij de PS4 rekening houden met het feit dat je toch een computer nodig hebt, al is het voor internetbankieren en andere internetzaken. De vergelijking gaat eigenlijk altijd mank en het probleem is dat er teveel aannames in moeten zitten om het uberhaupt te vergelijken.

Het voordeel van de PC kan bijvoorbeeld zijn dat je met ene upgrade van de videokaart (eigen ervaring) ineens weer een high end systeem hebt en je bij de console altijd de hele console moet vervangen. Anderzijds kun je prima stellen dat je langer op een console kan spelen dan op een PC.

Je gaat uit van een videokaart van 335 euro, maar waarom niet 1 van 180 euro? Waarom ik dat zeg: Een PC game kun je daarmee prima op 1080p draaien, maar niet op de hoogste settings. Om te vergelijken met een console is het ook niet eerlijk te vergelijken met de hoogste settings.

Wat goefkoper is, is niet te zeggen zonder het eisenpakket. Ik geef 1x in de 3 jaar eens wat geld uit aan upgraden van mn PC en draai al jaren op een i7 2600k. De videokaart wordt vaak 2e hands aangeschaft. Eenmaal een PC hebben is langzaam kunnen upgraden. 2e hands zaken kun je weer verkopen. Je kunt stellen dat dat bij consoles niet gaat omdat je PS3 games niet op de PS4 kunt spelen. Je oude PC games blijven op je geupgrade PC wel gewoon werken.

Gelukkig concludeer je zelf het juiste: doe wat je zelf het fijnste vindt, want elke vergelijking is met de grond gelijk te maken, afhankelijk van je situatie :)

Volgens mij moet je ook de kosten niet vergelijken, maar het gewenste gebruik. Wil je lekker op de bank zitten met een paar vrienden en bier in de koelkast voor wat CO-OP CoD? Console is je keuze. Wil je naast games ook nog eens wat experimenteren met photobewerking en game je vooral alleen, dan lijkt de PC de betere keuze. En die-hards? Die hebben beide :)

Door Tweakers user TommieW, donderdag 2 april 2015 14:32

Zelf vind ik dit toch een beetje appels met peren vergelijken. Tuurlijk is een PC duurder. Maar je krijgt er (IMHO) ook meer voor. 4K, betere graphics, 60FPS, toetsebord en muis etc.

Door Tweakers user EJlol, donderdag 2 april 2015 14:32

Bij de PCbuild reken ik geen Operating System of monitor mee, alleen het pure systeem.
Monitor kan ik begrijpen dat je die niet meerekent, tenslotte reken je ook de tv bij console gaming niet mee. Maar waarom het OS niet? Om de spellen te kunnen spelen die je opnoemt heb je toch echt Windows nodig. En als je een custom build computer koopt, zul je die toch echt moeten aanschaffen.

Door Tweakers user Kaasplank, donderdag 2 april 2015 14:35

ik game op een console omdat dat lekker goedkoop is. 2e hands xbox360 van marktplaats. 2e hands spellen van marktplaats en elke maand 2 spellen bij xbox live gold.

Pc's bouwen ben ik wel klaar mee. Wat een gekloot.

Door Tweakers user NightFox89, donderdag 2 april 2015 14:36

Wat momenteel wél het grootste nadeel van console gamen is, er is geen backwards compability meer. Waar je over het algemeen nog relatief makkelijk PC games van pak hem beet 30 jaar terug kunt opstarten op een PC, kun je bij de console geen enkele generatie meer terug.

Computer 'nodig' gaat niet geheel meer op. Ik moet bekennen dat ik thuis amper tot nooit achter een desktop zit. 8 uur op een werkdag is voldoende, 's avonds thuis wordt alleen de tablet nog ooit tevoorschijn gehaald voor wat internetten e.d.

@Jeroeneman: Nadeel is wel, er zijn relatief maar weinig games die out of the box een controller ondersteunen. Als ik mijn Steam overzicht erbij pak binnen de big picture mag ik blij zijn wanneer 30 van de 150 titels native controller support hebben. Valt natuurlijk wel zelf om te mappen, maar je merkt dan wel dat de game er niet voor gemaakt/geoptimaliseerd is. Een van de redenen waarom er dit jaar geen game pc maar wel een console in huis komt, ik heb de voorkeur om vanaf de bank te gamen :)

Door Tweakers user Jeroenneman, donderdag 2 april 2015 14:42

Hmm, dat is raar. Volgens mij zijn de meeste grotere titels juist wel met controller support beschikbaar.

Door Tweakers user Palmolive, donderdag 2 april 2015 14:51

Je hebt op zich een mooie vergelijking, maar dé vraag hier is natuurlijk hoe je functionaliteit in geld uitdrukt. Ik bedoel, als je eenmaal een PC hebt kan je daar meer mee dan met een console.
En omdat je een game-PC koopt, hoef je geen andere, simpele PC meer te kopen omdat die functionaliteit al in je PC zit. Dan kan je dus zomaar de pakweg 500 euro die je normaal voor je PC naast je console kwijt geweest was van de kosten van je game-PC aftrekken.

En als je dat écht ver door wil trekken, dan kan je ook de kosten van je console aftrekken van je game-PC omdat je geen console meer hoeft te kopen, want je hebt al een game-PC gekocht ;) Maar dat werkt natuurlijk ook weer de andere kant op.

Kortom, het is maar net hoe je het wilt zien en hoe ver je het door wil trekken. Ik ben persoonlijk meer van de PC, omdat ik daar gratis allerlei oude ( leuke!) consoles kan emuleren en verder de meeste nieuwe games op kan spelen. Maar ook de console heeft zo zijn liefhebbers en zijn plek.

Door Tweakers user Joosie200, donderdag 2 april 2015 15:36

Ik stond voor dezelfde keuze: PC of PS4. Uiteindelijk heb ik voor ¤435 door een combinatie van nieuw/tweedehands componenten kopen mijn huidige gamepc staan. Dat was voor mij een interessantere uitdaging dan lukraak alles nieuw kopen. Besloot uiteindelijk voor de PC-upgrade te kiezen van mijn vorige systeem uit 2008, simpelweg omdat doorgaans multiplatforms ook wel op de PC verschijnen (ooit... een keer... GTA V is er dan bijna, maar waarom is RDR nooit verschenen Rockstar?!)

Qua games kan je op beide systemen goedkoop je slag slaan. Bij de PC de Humble Bundles, Steam sales en keysites. Bij de PS4 (of XBO/WiiU) of importeren of even geduld hebben en tweedehands op de kop tikken. Adviesprijzen zeggen mij niks meer, ik ga op zoek naar de goedkoopste optie voor hard- en software.

Ik bespaar nu puur op de online multiplayerkosten die je tegenwoordig sowieso hebt bovenop je internetverbinding. Voor de rest zou een PS4/XBO halen ook betekenen dat ik met mijn oude bak uit 2008 nog langer zou moeten doorgaan, ik weet niet hoelang mijn oude voeding het nog had volgehouden bijvoorbeeld. Dus tja dan haal ik liever onderdelen t.w.v. een PS4 + game naar keuze tweedehands en/of PS4 + tweede controller tweedehands dan een console + op den duur toch nog je oude pc moeten vernieuwen.

Wat ik verder merk is dat de focus van de bekende uitgeverijen toch wel ligt bij de consoles. Of het piracy aspect nog immer reden nummer 1 is dat tig releases maar uitgesteld worden voor de pc, of omdat ze geen zin hebben in een fatsoenlijke pc-port want op de console is makkelijker cashen, hoe dan ook: je mist sowieso de exclusives v/d consoles op de pc. En andersom, bepaalde games lenen zich meer voor op de pc dan op de console.

Door Tweakers user Huaw, donderdag 2 april 2015 16:09

Je kunt het ook zo zien.
Voor pc games betalen?
Dat kan toch ook via Utorrent

Door Tweakers user Monkeydancer, donderdag 2 april 2015 16:32

Consolegames kan je ook tweedehands halen en de console zelf ook. PC versie van bepaalde spellen komt meestal veel later dan de console versies en soms heb je te maken met een slechte port. Ik speel op beide systemen en heb zowel steam als ps4, maar vaak neem je toch een console in huis vanwege de echte exclusives (uncharted vind je bijvoorbeeld niet op steam).

Prijstechnisch gezien is een console idd duurder, maar het draait vooral bij mij om de games. Als een console echte goede console exclusives heeft, dan haal ik gewoon de console.

Door Tweakers user RobinHood, donderdag 2 april 2015 16:36

Je moet sowieso geen high-end game pc met een i5 + GTX970 en SSD gaan vergelijken met een console, dat systeem zal bijna alle games ultra 1440p 60fps draaien, de PS4 haalt de 60fps nieteens op 900p, en dat is ook niet wat men op PC ultra noemt, maar vaak medium. De xboxl ijkt het zelfs nog wat slechter te doen en zit vaak op 720p

Schroef je je verwachtingen van je pc ook terug naar fullHD 45fps medium/high, dan is een systeem van 400 euro ook al prima.

"Ja, maar een console gaat langer mee dan een pc!"
True, dat komt omdat PC-games sneller evolueren dan die op consoles. Overigens is dat vooral het geval met high/ultra, als niet alles daarop hoeft, is een lichter systeem al vaak genoeg en doe je daar ook behoorlijk lang mee, en sinds een aantal jaren is het de cpu lang goed, en is het vooral de videokaart die je eens in de paar jaar moet vervangen. Met een HD5870 uit 2010 kun je nog behoorlijk leuk gamen op medium, net als met een i5 uit de 7xx serie of zelfs een Phenom x3 of x4.

Maar, onderaan de streep gaat het toch echt over welke games je speelt [veel plezier met flight simmen op een console] en wat je prettiger vind.

Hell, wat je prettiger vind is al belangrijk bij welke console je neemt, ik speel al 15 jaar met Playstations, en een Xbox controller is echt drama voor mij, alleen om die reden zal ik waarschijnlijk nooit een Xbox nemen.

Door Tweakers user Palmolive, donderdag 2 april 2015 17:20

https://www.youtube.com/watch?v=tYG-7T2LVDc

Een mooi filmpje van Linus over de performance van de "next-gen" console.

Door Tweakers user Vayra, donderdag 2 april 2015 18:49

De berekening is aardig, maar niet helemaal accuraat. Waar het bij PC gaming op aankomt, en de reden WAAROM het uiteindelijk goedkoper is, zit namelijk niet alleen in de prijs van games zelf. Het prijsverschil is véél groter dan je nu hebt berekend.

Je hebt nu een huidige gen console vergeleken met een high-end game PC. Een GTX 970 is zonder moeite twee keer zo krachtig als bijvoorbeeld de GPU in de huidige consoles. De i5 processor is dat ook.

Voor een écht vergelijk zou je een basis-PC moeten bouwen die gelijkwaardige componenten bevat. Dan is de PC ervaring gelijk aan die van de console. Bij de PC zou je ook randapparatuur moeten meerekenen zoals muis+tobo.

Bij de console spelen er een aantal zaken waar een PC geen last van heeft:

- backwards compatibility.
- een beperkt aanbod in games
- geen echte functionaliteit buiten gaming

De PC heeft een dubbele functie, je zou eigenlijk alleen de kosten van de GPU moeten tellen. Want de PC heb je toch al nodig! Voor standaard zaken zoals mail, internet, studie, of enige vorm van productiviteit.

Wat kost een HD 7850 tegenwoordig? Dat is de prijs van je 'game PC', die kwalitatief een gelijke ervaring biedt en zonder moeite net zo lang zal meegaan als een console gen.

En dan kom je op een prijsverschil van meer dan 100 euro per jaar. Maar dan zijn we er nog niet!

Een beetje fervent PC gamer pakt namelijk (bijvoorbeeld) de Steam Sales mee. Games voor prijzen vanaf een of twee euro. Of een Humble Bundle. Of een Key van een of andere webshop voor een paar tientjes. Zet daar de prijsverlagingen op de in ecosysteem gevangen shops van Sony of MS tegenover en het prijsverschil wordt nog véél groter.

Mijn conclusie:

- Console is zowel duurder in aanschaf en 'running costs' (PS+/Live abo)
- Console is beperkter in aanbod
- Randapparatuur kan gelijk zijn op de PC (je sluit zó een Dualshock aan en op elke 'console port' werkt dat vlekkeloos)
- Console functionaliteit is zeer beperkt tot niet-bestaand
- Je maakt jezelf afhankelijk van één gesloten ecosysteem
- Je hebt geen toegang tot oudere games, en als die er wel is, kost het altijd meer
- Je hebt geen modding
- Je hebt geen vrijheid (de realiteit is nog steeds dat je prima een game kan piraten om het uit te proberen bijvoorbeeld, wat bij bepaalde publishers zeker geen overbodige luxe meer is)
- De meerwaarde van een console is steeds verder aan het verdwijnen: split screen gaming wordt steeds minder toegepast bijvoorbeeld; want ja, internet! En laat dat nou juist een grote plus zijn van de console.

The list goes on...

Console gaming is makkelijk en toegankelijk, dát is het enige voordeel, en daar betaal je gewoon flink voor. Je kunt dit honderd keer omdraaien maar dat is de harde realiteit. Als je daar bereid toe bent, prima toch :)

Last but not least. De exclusives. Tja. Ik kan NU alle Nintendo 'exclusives' van weleer spelen met een emulator op zo'n beetje elke (aftandse) PC. PS2 games? Zelfde verhaal. Het sleutelwoord is geduld. Ongeduld resulteert in het betalen van de hoofdprijs. Veel exclusives van tegenwoordig zijn niet meer dan 'timed exclusives' en komen daarna ook gewoon op andere platformen uit; elke game die een ecosysteem verlaat, komt dan sowieso naar de PC. Verder zie ik in de toekomst alleen maar een afname van het percentage games dat echt exclusive is en blijft. Alle beweging die er is wijst op het samenkomen van platformen, kijk naar Windows 10, kijk naar Android dat apps in Chrome laat draaien, etc. etc. etc. En dat moet ook wel om producten rendabel te maken; het is exact dezelfde reden dat er zoveel console ports zijn.

De console zet zichzelf steeds meer klem en de voordelen worden steeds beperkter. Dat komt omdat PC gaming ook steeds toegankelijker en goedkoper wordt, terwijl de consoles steeds geslotener willen zijn en daarmee aan functionaliteit inboeten.

[Reactie gewijzigd op donderdag 2 april 2015 19:25]


Door Tweakers user xaho, donderdag 2 april 2015 19:12

Vergeet iedereen hier nou dat je bij PS+ of bij de XBOX variant (Gold membership ofzo?) maandelijks games krijgt? Die hebben ook waarde :P.
Ik ben van kamp PC Gaming Master Race, maar heb ook een PS4 vanwege exclusives en de games die ik bij PS+ krijg heb ik me behoorlijk wat tijd mee vermaakt.

Door Tweakers user OB1, donderdag 2 april 2015 19:17

Ik koop gewoon een keer per jaar FIFA en Gran Turismo als daar een nieuwe van uitkomt :) Ik heb nog een PS3 dus online is gratis.

Door Tweakers user Vayra, donderdag 2 april 2015 19:20

xaho schreef op donderdag 02 april 2015 @ 19:12:
Vergeet iedereen hier nou dat je bij PS+ of bij de XBOX variant (Gold membership ofzo?) maandelijks games krijgt? Die hebben ook waarde :P.
Ik ben van kamp PC Gaming Master Race, maar heb ook een PS4 vanwege exclusives en de games die ik bij PS+ krijg heb ik me behoorlijk wat tijd mee vermaakt.
PS+ gratis games zijn natuurlijk een leuke extra, maar ik vind niet dat je die mag meetellen. Het is best vreemd natuurlijk om een vergelijk te baseren op gratis spul dat in veel gevallen nooit in je library was gekomen... Wat dat betreft heeft Sony het slim gedaan. Het is een 'carrot' en die werkt goed.

[Reactie gewijzigd op donderdag 2 april 2015 19:21]


Door Tweakers user dudee, donderdag 2 april 2015 19:44

Pc master race..

Consoles zijn leuk, handig met vrienden maar de kracht van een console voor mij was altijd plug&play. Nu eerst 3 uur laten updaten.
Ook vind ik de gaems voor een console schandalig duur tegen over pc, al komt daar nu ook wat verandering in door ze online te kopen maarja dan zit de hdd zo weer vol dus hup die ook vervangen.
En geld betalen om online te spelen? Pfff....

Pc heeft nadelen dat de hardware duurder is (je wil toch max spelen) en het meer ruimte in beslag neemt.

Groot voordeel is de modbaarheid en de community erom heen, natuurlijk de rand apperaten niet te vergeten. HOTAS setups, stuur. Zo gek als je het kan bedenken en het kan.

Nadeel aan pc is ook dat je alle drivers moet updaten, vaak bugs en glitches in programmas etc
Maar wanneer je dit gefixed hebt voel je je wel even baas en ben je erg blij.

Door Tweakers user madass, donderdag 2 april 2015 20:54

Jeroenneman schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:27:
[...]


Als je de PC eenmaal hebt staan, kan het niet meer makkelijker.

Je kunt er alles op aansluiten, van TV tot 4K monitor. Je kunt welke controller dan ook aansluiten. Steam is geweldig voor het kopen van games, met regelmatig hele franchise packs in de aanbieding.
In theorie kan je je tv op je pc aansluiten, maar ik ken niemand die het doet. Je PC ontpluggen en naar de huiskamer sjouwen is onwijs veel gedoe.

Door Tweakers user Weltschmerz, donderdag 2 april 2015 21:34

madass schreef op donderdag 02 april 2015 @ 20:54:
[...]


In theorie kan je je tv op je pc aansluiten, maar ik ken niemand die het doet. Je PC ontpluggen en naar de huiskamer sjouwen is onwijs veel gedoe.
Dat je niemand kent haalt niets uit het voordeel weg. Ik heb zelf de PC in dezelfde kamer staan als de tv (mediakamer) en het is weldegelijk een idee dat er twee schermen op aangesloten kunnen worden, ik 5.1 direct door kan sturen naar de versterker die op de tv aangesloten is etc. Ik heb voor iedereen een eigen controller die men kan gebruiken, elke smartphone, van elk merk en elke OS, kan mijn pc besturen mocht men dat willen.

Mocht je dat allemaal nog te lastig vinden, is een simpele 10 meter HDMI kabel vaak al genoeg om de pc vanuit een andere kamer op de tv aan te sluiten en te besturen.

Door Tweakers user Veara, donderdag 2 april 2015 22:10

NightFox89 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:20:
Lekker objectief. Je rekent voor de console wel retail/advies prijzen ipv werkelijke prijzen en bij de pc draai je ze om.

Zo heb je de meeste nieuwe console games op dag van release al voor onder de 50 ipv 60 a 70.

Daarnaast gaat een console al snel 7 jaar mee voordat je een nieuw model nodig hebt. Ik wil een PC gamer wel eens 7 jaar met dezelfde GPU doen. Daar kun je ook alweer snel een paar honderd euro bovenop tellen. Mijn GPU van 2007 trekt het al een paar jaar niet meer.

Playstation Plus durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee. Xbox Live echter heeft ook een adviesprijs van 60 per jaar, in de praktijk betaal je ergens tussen de 30 en 40 euro. Scheelt ook weer bijna de helft.

Ik blijf erbij, console gamen is onder aan de streep makkelijker en goedkoper. Er zijn slechts enkele spellen (RTS bijvoorbeeld) die zich niet lenen voor een console. FPS shooters daarentegen inmiddels wel, sinds Halo is er gewoon een goede besturing voor.
Een console gaat écht geen 7 jaar mee. Het feit dat de merken er zo lang over doen om met iets nieuws te komen betekend niet dat het nog relevant is.

Speaking of which.. De huidige consoles waren overdatum op release.
De hardware die erin zit is te vergelijken met de gemiddelde huis, tuin en keuken PC.


Ik bedoel maar, ze kunnen NU al niet eens normaal Full HD draaien op een half degelijke framerate.. wat denk je zelf dat er aan het gebeuren is.. je console word beter met de jaren?

Lol, nee. De games worden keihard ge-throttled op alle mogelijke manieren door de hardware.

Door Tweakers user maniak, vrijdag 3 april 2015 00:48

madass schreef op donderdag 02 april 2015 @ 20:54:
[...]


In theorie kan je je tv op je pc aansluiten, maar ik ken niemand die het doet. Je PC ontpluggen en naar de huiskamer sjouwen is onwijs veel gedoe.
http://store.steampowered.com/streaming/?l=dutch
Wanneer je een game speelt met In-Home Streaming worden video en audio door je thuisnetwerk heen gestuurd, van je krachtige gaming-PC naar een ander apparaat in je huis.
Je hierdoor met een Raspberry Pi de meeste grafische hoogstandjes aan games spelen op je TV. Je game PC hoeft dus niet naast je TV te staan, kan prima draaien op zolder.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 3 april 2015 00:49]


Door Tweakers user Nopheros, vrijdag 3 april 2015 08:30

Hmm vind het persoonlijk niet zo boeien wat nu duurder is, aangezien ik zelf elke 4 jaar een nieuwe pc koop is, in mijn geval, waarschijnlijk een pc duurder.

Daarnaast weiger ik gewoon te betalen om online te kunnen gamen, wat een onzin.

Mijn reden om een pc te kopen is dat het gewoon veel krachtiger hardware heeft, helemaal na een aantal jaar. Kijk naar Star Citizen.

Gamen op de pc werkt gewoon veel beter, sommigen spelen gewoon first person shooters op een console.. LoL.

Enige moment dat ik wel een keer wil gamen op een console is een race game met een paar vrienden op de bank. Voor die 2x per jaar ga ik geen console kopen.

Door Tweakers user Xanaroth, vrijdag 3 april 2015 09:08

Als je kijkt naar de prestaties van de laaste consoles, dan is je PC echt enorm veel beter/sneler kwa configuratie.

Ik zou naar veel goedkopere componenten kijken, waarbij de prestaties (beeld/fps op je scherm) meer in lijn is met de consoles.
Grofweg, toen de consoles net uitkwamen, kon je een vergelijkbare PC bouwen voor een 600-700 euro. Zo oud/slecht is de hardware in de huidige console generatie. Dat is ook gelijk de reden dat zoveel games op de PC er beter uitzien dan op de console, en er veel klachten zijn geweest over games grafisch bewust 'slechter' maken om het op de consoles werkend te krijgen.
offtopic:
Als je het echt wilt nabouwen zul je mogelijk ook op de 2e hands markt moeten kijken ipv pricewatch, zo oud zijn sommige componenten



Verder mis ik het veruit duurste onderdeel in je console overzicht: de extra laptop/pc die je naast je console toch vaak hebt staan voor mailen//downloaden/youtube/bankieren/bestellen games/... (ervan uitgaande dat de console speler totaal niks aan games op de PC doet zoals MMO's).

Daar komt dan toch ook snel nog 200-300 euro minimaal bij in het budget van de console. En dit lijkt elke console gebruiker altijd over het hoofd te zien - dat ze en PC en console hebben staan, tegenover slechts 1 PC. Het is namelijk niet zo dat de PC gamer er ook een 2e PC bij heeft staan voor 'normaal' gebruik...

[Reactie gewijzigd op vrijdag 3 april 2015 09:12]


Door Tweakers user mrsar, vrijdag 3 april 2015 10:35

NightFox89 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:20:
Lekker objectief. Je rekent voor de console wel retail/advies prijzen ipv werkelijke prijzen en bij de pc draai je ze om.

Zo heb je de meeste nieuwe console games op dag van release al voor onder de 50 ipv 60 a 70.
.
Dat is leuk maar ik haal heel veel games via humblebundle en sales waardoor ik gemiddeld zo'n 5 euro per 3 games betaal gemiddeld,misschien niet het nieuwste maar dat vind ik meestal niet nodig.En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen waardoor je niet objectief kan kijken.

Door Tweakers user ZpAz, vrijdag 3 april 2015 10:46

NightFox89 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:20:
Ik blijf erbij, console gamen is onder aan de streep makkelijker en goedkoper. Er zijn slechts enkele spellen (RTS bijvoorbeeld) die zich niet lenen voor een console. FPS shooters daarentegen inmiddels wel, sinds Halo is er gewoon een goede besturing voor.
Mogelijk, maar ik zit er over na te denken om in plaats van weer een console (nu een Xbox 360) toch maar voor een Gaming PC te gaan. (Wat ik voorheen had). Want ik heb nu 22 games er voor gekocht. En als ik nu naar een nieuwe Console ga heb ik niets meer aan mijn oude spellen. Terwijl ik Age of Empires 1 uit 1997 nog prima kan spelen (en soms nog wel doe) op mijn PC.

Door Tweakers user DedSec85, vrijdag 3 april 2015 11:22

Het grootste nadeel vind ik dat je je games niet kunt meenemen als er een nieuwe console uitkomt.

Ik was jarenlang een PlayStation 3 gamer. Toen kwam de PlayStation 4 uit. Deze heb ik niet gekocht omdat ik eigenlijk geen enkele game die ik al had kon spelen op de PlayStation 4. Ik ga ook geen twee consoles neerzetten want daar heb ik gewoon geen ruimte voor naast mijn Horizon box, Popcorn Hour, Apple TV en versterker.

Sinds een 1,5 jaar heb ik een knappe PC met een GeForce GTX770 videokaart en onddanks dat ik niet alle games maximaal kan spelen zien de meeste er een stuk beter uit dan op de consoles.

Bovendien heb ik vrijwel alle spellen in Steam en Origin staan en die kan ik gewoon meenemen als ik later een nieuwe PC koop of ga upgraden.

Als ik op de PlayStation 4 al mijn PlayStation 3 spellen kon spelen, dan had ik de PlayStation 4 allang in huis staan, Een ander nadeel is dat de prijzen bewust hoog gehouden worden voor de consoles. De PlayStation store is nog vaak een stuk duurder dan het spel ergens fysiek aanschaffen. Als ik een Steam key zoek ga ik naar een van de vele CD key sellers online.

Daarnaast, maar dat heeft de PC ook, is het irritant dat bij oudere spellen de servers de nek omgedraaid word. Ik kan het spel Buzz (die quizgame) niet meer online tegen ander spelen omdat ze die servers uit de lucht gehaald hebben. Ook speelde ik vaak MLB The Show. Zodra daar een nieuw deel van uitkwam, gingen de oude servers direct dicht zodat je min of meer verplicht was om de nieuwe versie te kopen.

Het voordeel van de console is wel dat je games direct werken en dat je verder niets hoeft te tweaken met settings. Desondanks verkies ik toch de PC boven de console. Zeker nu ik sinds kort een Xbox One controller heb aangeschaft en op mijn PC heb aangesloten. Dat werkt perfect!

Door Tweakers user tilburgs82, vrijdag 3 april 2015 12:50

EJlol schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:32:
[...]

Monitor kan ik begrijpen dat je die niet meerekent, tenslotte reken je ook de tv bij console gaming niet mee. Maar waarom het OS niet? Om de spellen te kunnen spelen die je opnoemt heb je toch echt Windows nodig. En als je een custom build computer koopt, zul je die toch echt moeten aanschaffen.
Dat snap ik niet. Een pc Wordt niet heel vaak op een tv aangesloten, dus is een aparte monitor nodig. Terwijl heel veel mensen al een tv hebben en de console hier wel op aansluiten.

Door Tweakers user Frishe1992, vrijdag 3 april 2015 14:13

Wat ik onder andere doe is op mijn ps4 de games 2ehands kopen en ze vervolgens voor gemiddeld ¤5,- minder weer verkopen zodra je ze uitgespeeld hebt. Scheelt je een hoop geld als je niet direct een game bij de release koopt voor de nieuwprijs :).

Bij mijn gamelaptop koop ik dan weer alles via steam, de dagaanbiedingen zijn hier erg aantrekkelijk (waardoor je ook weer games gaat kopen die je vervolgens niet speelt, gewoon omdat ze goedkoop zijn). Deze kun je dan ook niet meer door verkopen.

Het ligt er een beetje hoe je er mee om gaat waar je goedkoper meer bent vermoed ik :)

Door Tweakers user Frishe1992, vrijdag 3 april 2015 14:13

Frishe1992 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 14:13:
Wat ik onder andere doe is op mijn ps4 de games 2ehands kopen en ze vervolgens voor gemiddeld ¤5,- minder weer verkopen zodra je ze uitgespeeld hebt. Scheelt je een hoop geld als je niet direct een game bij de release koopt voor de nieuwprijs :).

Bij mijn gamelaptop koop ik dan weer alles via steam, de dagaanbiedingen zijn hier erg aantrekkelijk (waardoor je ook weer games gaat kopen die je vervolgens niet speelt, gewoon omdat ze goedkoop zijn). Deze kun je dan ook niet meer door verkopen.

Het ligt er een beetje hoe je er mee om gaat waar je goedkoper mee bent vermoed ik :)

Door Tweakers user MAX3400, vrijdag 3 april 2015 15:51

Je vergeet ook even dat de PC zeeeeer waarschijnlijk meer verbruikt dan de console. Laatste meting die ik weet is dat een PS4 tot wel 130W verbruikt tijdens gamen. Dat is dus minder (!!!) dan een luxe gamer-moederbord, je RAM, je WD Red en je paar case-fans bij elkaar en dan tel ik dus je GPU nog niet eens mee. Raden ze in de BBG niet minstens 500W PSU's aan voor een PC? Oftwel, een beetje game-PC kan 4x zoveel verbruiken als een PS4.

Ervanuitgaande dat je de rest constant wil houden, sluit je dus de PC of console aan op dezelfde versterker en dezelfde monitor of TV, betaal je dus 4x zoveel aan stroom als je een uur op je PC wil gamen dan als je op je PS4 wil gamen.


/edit: kwalijk dat je geen OS meeneemt in je berekeningen; om te gamen moet je toch een OS hebben. Op de console komt dat "gratis" mee; op de PC niet. Zonder OS heb je een 12kg aan duur metaal op je bureau staan.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 3 april 2015 15:59]


Door Basil Lange, zaterdag 4 april 2015 09:17

NightFox89 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:20:
Lekker objectief. Je rekent voor de console wel retail/advies prijzen ipv werkelijke prijzen en bij de pc draai je ze om.

Zo heb je de meeste nieuwe console games op dag van release al voor onder de 50 ipv 60 a 70.

Daarnaast gaat een console al snel 7 jaar mee voordat je een nieuw model nodig hebt. Ik wil een PC gamer wel eens 7 jaar met dezelfde GPU doen. Daar kun je ook alweer snel een paar honderd euro bovenop tellen. Mijn GPU van 2007 trekt het al een paar jaar niet meer.

Playstation Plus durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee. Xbox Live echter heeft ook een adviesprijs van 60 per jaar, in de praktijk betaal je ergens tussen de 30 en 40 euro. Scheelt ook weer bijna de helft.

Ik blijf erbij, console gamen is onder aan de streep makkelijker en goedkoper. Er zijn slechts enkele spellen (RTS bijvoorbeeld) die zich niet lenen voor een console. FPS shooters daarentegen inmiddels wel, sinds Halo is er gewoon een goede besturing voor.
Dan heb je toch nog steeds een pc nodig als console gamer dus die extra kosten van een grafische kaart gaan voor de console gamer naar het het budget pctje.

En persoonlijk stel ik heb enkel 1500 euro ter beschikking om wat voor reden dan ook. Een pc kan ik beter goedpraten dan een console, aangezien een pc ook meer andere zaken kan afhandelen. Console is meer een luxe product in mijn opninie.

Door Mag je zelf bedenken, dinsdag 1 december 2015 22:06

Als je een virus wilt, ga dan vooral zo door. Ik heb het al eens gehad en dat is geen pretje.
Huaw schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:09:
Je kunt het ook zo zien.
Voor pc games betalen?
Dat kan toch ook via Utorrent

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)